mandag 29. oktober 2012

Vaffelhjarte

Vafler er noe de fleste liker, og det finnes mange varianter.
Det er ikke så ofte det blir laget her i huset. Egentlig alt for sjeldent. Men i går så jeg og min mann film med gutta. Å da var det filmen (som egentlig er en serie som går på barnetv hver søndag) som heter Vaffelhjarte. En veldig sjarmerende serie. Det inspirerte meg til å lage en vaffel frokost i dag. Røren lagde jeg i går og satte den kjølig til i dag morges.

Litt info om vafler.

Viste du at...
  • Vaffeljernet ble oppfunnet av Cornelius Swarthout og ble tatt patent på den 24 august 1869
  • På grunn av dette feirer Amerikanerne vaffeldagen den 24 august
  • I Europa er vaffeldagen 25mars
  • Når man legger altfor mye røre i vaffeljernet vil det danne seg en kant utfor vaffelkaken denne kanten kalles badikker 
Vaffelrøre finnes i mange varianter.
Men den jeg brukte i dag var av den enkleste sort (egentlig av de basis tingene)

2dl mel
2ss sukker
1 ts bakepulver
1ts vaniljesukker
1krm salt 
3 dl melk 
2egg

Dette gir 5 plater så jeg doblet den med en ekstra ss sukker ;-) hihi

Først så blander jeg alt det tørre. Så pisker jeg eggene forhånd for seg selv. Heller de i det tørre mens jeg rører så tar jeg til slutt oppi melken litt og litt så røren ikke blir klumpete. (Lettere å få ut klumper når der ikke er så mye røre.)

Utover denne røren kan man vell egentlig helle oppi det som måtte ønske og det man har i hus. Kjenner en dame som bruker å lage store vaffelrører når hun først lager og da bruker 2 kg sukker, fløte og rømme ++! men de vaflene skal vist være knall gode hehe 

Ha en suuuuper kveld alle sammen!

Klem fra Yvonne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg igjen din kommentar her