torsdag 25. november 2010

Barnevogn+butikk = problemer

Handling med barnevogn er ett mareritt! Hvorden er det da med rullestol?
Alle som har hatt småbarn vet jo at butikker er ikke lagd eller konstruert for folk som har barn som bruker barnevogn eller rullestolbrukere.

Jeg nevnte i forje innlegg at jeg hadde vært ute på handling med en venninne og i enkelte butikker måtte vi flytte ting (esker) fra gulvet for å komme oss frem og for å så rygge ut igjen jeg tenker de som sitter i rullestol må jo utføre en kunst når de skal ut å handle, sjonglere mellom "rotet" i butikkene.

Jeg og lillebror skulle inn på mx sport for å kjøpe en treningsbukse og jeg kom selvfølgelig til å støte på nr tusen og en hindring... skoesker... jeg må bare si at jeg hadde en smal vogn den dagen. I det jeg klarte å rive ned x antall skoesker kom det en mann bort til meg og spurte "er det noe jeg kan hjelpe deg med?" jeg hadde lyst å svare "ja du kan jo begynne med å flytte disse eksene" men jeg gjorde ikke det da... men det som falt ut var "hvis jeg bare kan komme meg bort dit jeg skal så" mannen bare gikk og gjømte seg.. skjønte vell at jeg var litt lei... så når jeg kom mot kassen så han meg og gikk igjen når han til slutt skjønte at ingen av de andre kollegaene hans skulle ta kassen for han så kom han tilbake..

Er det ikke noen form for lover om at butikkene skal være tilrettelagt for alle?
Hvis ikke så vær så snill, hvis det er noen som leser dette og som jobber i butikk... ta målet på en handlevogn og pass på at det går an å komme i mellom hyllene eller skoeskene eller andre kasser. I mange butikker jeg var i den dagen orket jeg rett og slett ikke å legge penger igjen i fordi jeg ikke kom meg til kassen.

Skulle nesten tro at de setter varene på plass og plaserer varene rundt i butikker ikke noen gang har verken sett en rullestol eller barnevogn...

Heldigvis finnes det mange fine nettbutikker der man slipper å tenke på vogner og rullestoler! For det er ingen som setter barnet utforbi butikken når de går inn... Nå i 2010 har vi skjønt det at ikke alle mennesker er slik vi tror eller vil de skal være...

Jaja heldig vis er matbutikkene som oftest greie der må de tilpasse en handlevogn haha! For mat kan man liksom ikke handle på nettet:P

Ha en nydelig helg!

Så håper jeg dette var et lite tankekors til dere som jobber i butikk :-)

2 kommentarer:

  1. Uff, ja, ikke mye som er tilrettelagt for hverken rullestolbrukere eller de med barnevogn. Nå i førjulstiden er det helt håpløst. Butikkene bugner over av varer, som de ikke klarer å plassere, og dermed havner mye av det på gulvet. De skulle hatt seg en tur i rullestol eller med barnevogn de som driver og plasserer varer...

    SvarSlett
  2. sukk, ja, har kjent på denne frustrasjonen selv mange ganger. og til om med i matbutikken hvor jeg har måtte snu handlevognen, for jeg ikke kom forbi. hehe.. er helt håpløst.

    vi har heldigvis mulighet til å komme tilbake uten barnevogn om det er noe vi virkelig vil ha, men det har faktisk ikke rullestol brukere!!
    Tror eg får lese litt i lovverket mitt ;) hehe

    SvarSlett

Legg igjen din kommentar her