tirsdag 7. september 2010

I disse eple-tider....


I disse epletider er det tiden for eplekaker og eple desserer... selv har jeg to små epletrer som bærer masse epler!!

Ett lite tips har jeg for dere som er like glade i muffins som meg:D mini eplekaker! Lag en vanlig muffinsdeig og bland med små eplebiter uten skall så drysser man sukker og kanel oppå (eller kamel som gutten min sier) hehe.

Vi pleier alltid å ha dessert på søndager nå som vi har begynt å tenke i de litt sunnere baner så skal vi forsatt ha dessert den ene dagen i uken men den kan gjøres litt sunnere... så jeg har funnet frem Grete Roede boken og jeg fant en dessert som heter smuldrepai med epler som jeg tenkte å prøve ut på søndag.

Oppskrift:
4 epler
2 ss sukker
2 ts finhakket rosmarin
1 dl kavring
1 ts sukker
2 ss flytende margarin

1. Da skal man rense og skrelle eplene, dele dem i biter og koke de i noen minutter til de er møre. da røres inn sukkeret.
2. Rør rosmarin inn med eplemosen og hell over i ildfatsform.
3. Knus kavring og rør det sammen med sukker og margarin, fordel dette over eplemosen.
4. Paien stekes midt i ovnen på 180 grader i ca 20 min eller i 10 min hvis man lager det på porsjonsfat.

Serveres med lun kesam vanilje.
Denne oppskriften skal gi 4 porsjoner.

Dette blir spennende å prøve siden jeg aldri har smakt det før... så dommen kommer på søndag :-)


Litt tilbake igjen til muffinsene så fikk jeg en oppskrift på amerikanske muffin som vistnokk skal skal vi store muffins... har ikke fått prøvd de ut enda... men noe day... Hvis noen vil prøve så er dette oppskriften:

Oppskrift:

2,5 dl melk
1 egg
3/4 dl matolje
4,8 dl hvetemal (kanskje litt til)
3 store ts bakepulver
en klype salt
1,5 dl sukker

det tørre og det våte blandes hver for seg . Deretter røres det tørre lett ut i væsken. Røren skal ikke være jevn, da blir muffinsene seige.
Ha i ønsket smakstilsetning.
Fyll i store muffinsformer.
Sekes på 200- 220 grader i 15- 20 min.


Forslag til smaktilsetning:
1. Sjokoladebiter, litt av melet kan byttes ut med kakao.
2. Revet gulrot, bruk gjerne brunt sukker i steden for hvit + kanel.
3. Revet eple/ elpeterninger med kanel hvit/brunt sukker.
4. Most banan og hakkede mandler.
5. Blåbær eller andre bær.
6. Revet appelsinskall og bytt ut litt mekl med appelsinjuice.
7. Finhakket aprikos og hakkede pecannøtter.
8. 1 ss kaffepulver og hakket sjokolade (Voksen bursdag!!)
9. Hakket krokanrull.

Egentlig er det jo bare fantasien som kan stoppe en.... det er nok godt med både det ene og det andre i! Kan jeg tenke meg!

Dere må ha en fin kveld!



3 kommentarer:

  1. Epler kan brukes til mye deilig, og smuldrepai er veldig godt, selv om min variant ikke akkurat får Grethe Roede til å juble:-) Vi har nettopp plantet epletre, så det bærer dessverre ikke frukt i år. Satser på at vi får plukke litt hos naboen. Tusen takk for deilige epleoppskrifter, og takk for matbokstips! Ikke umulig at det kommer enda en matboks i samlingen:-)

    Klem

    SvarSlett
  2. Nam... deilig - ble sulten av å være innom her, du kan å inspirere du også :) - Takk for koselig kommentar på kammerset-narvik.blogspot.com

    :) Tonje

    SvarSlett
  3. Å, så deilig meg oppskrift!!
    Skal ikke se bort ifra at jeg prøver den :D

    Takk for kommentar igår forresten,
    Var kjempe spennende!!!
    Ikke hverdags å reise til Finland :D
    Vi kjørte vel i underkant 1 time..
    Så ikke noe gale :D :D

    Håper du og hadde en fin kveld, og har en fin dag!!!

    SvarSlett

Legg igjen din kommentar her