lørdag 11. desember 2010

Pepperkaker mot forkjølelse

Er det noen andre som også er blitt forkjølet? Nå akkurat rett før jul? Jeg har selvfølgelig blitt forkjølet i julerøsjet. Men som mange andre har jeg også ett merkelig tips til hva som kan hjelpe... og siden det er jul så passer tipset godt, nemlig Mexicanske pepperkaker!

Pepperkakene er litt sterke men gode! Ønsker du å prøve så er oppskriften her:

Du trenger:
100g smør
1 dl honning, helst akacie (eller en norsk lys honning)
2 dl brunt sukker
1 dl cremé fraice eller rømme
1 desj fløte
5 dl hvetemel
1 ts ingefær
2 ts sort pepper
4 ts cayennepepper
1 ts tobacosaus, ja du leste riktig hehe
3 ts kanel
1 ts bakepulver

Bland honning, sukker og smør i en kaserolle.
Varm opp til sukkeret er smeltet. Ta så kaserollen av varmen og avkjøl blandingen.
Bland creme fraice/rømme og fløten.
Bland hvetemel, krydderet og bakepulveret. Bland godt!
Dekk til deigen og la den stå i kjøleskapet til neste dag.

Så kan du ta å kna deigen og kjevle den tynn og trykke ut de figurer som ønskes.

Stekes på 175 grader celsius i 8 til 10 min. stekes midt i ovenen.

Når jeg lagde disse for to år siden så var det meg og min sønn som da ble 3 år som likte de best. De har mye smak og kan være i det sterkeste laget for noen. Så hvis man ikke er så glad i sterk mat eller mexicansk mat så anbefaler jeg de ikke men hvis du like mat med mye smak så prøv disse! Det går også an å roe litt ned på krydderet:)

Ellers jobber jeg med lappeteppet mens jeg sitter og snufser litt hehe..

Ha en fin helg!

P.s litt problemer med bloggen... får ikke til å laste opp bilder i dag.. men men

1 kommentar:

  1. Heisann og takk for titten!
    :)

    Her holder vi oss heldigvis friske (bank-i-bordet) og håper det holder seg sånn fremover. :)

    Ha en flott kveld videre.
    Klem
    :)

    SvarSlett

Legg igjen din kommentar her